Eskerrik asko lehendakari andrea, egunon barriro danori.

Hogeita bostgarren urteurrena ospatzen dogu gaur gure Bizkaiko Batzar Nagusi honeek frankismoaren ostean barriro martxan hasi ziranetik.

Lehenik eta behin, aitamen berezi bat egin gura deutsagu Enkarterrietako eskualde honeri, gaurko Batzar Nagusi berezi hau hemen Abellanedako Juntetxean egiten dogula aprobetxatuz, batez be gomutatzeko Bizkaiko zati hau, oraindino euskal herritar eta bizkaitar askorentzat ezezaguna dana, beraren nortasun politiko propioa euki ebala historian zehar, etxe hau horren erakusle dalarik.

Frankismoa aitatu dot lehen, baina gogorazi behar da Batzar Nagusien desagerpena 1876 urtean gertatu zala, Canovas del Castillok foruen ezabaketa bultzatu ebanean, uztailaren 21eko lege ospetsu horren bitartez.

Urte askoan egon ginan, beraz, bizkaitarrok, gure erakunde zahar hau barik, eta horregaitik gaurko eguneko ospakizuna garrantzi handikoa dala azpimarratu gura geunke, beraren atzetik euskal askatasunen berreskurapen prozesuan pausu itzel bat dagoan neurrian.

Laburra da oraindino gure erakundearen azken ibilbide hau, kontuan hartzen badogu 25 urte ia ez dirala ezer herri baten historian, baina esan geinke, bildur barik, Batzar Nagusi honeek, ganerako euskal erakundeen moduan, aspaldian lortu ebela funtzionamendu maila egokia, gure kasuan legebiltzar bat garan aldetik.

Bizkaiari jagokonez, gure erakundeen lorpen politikoak ikaragarriak izan dirala esan geinke, ezelako zalantza barik, azken 25 urteotan. Arlo guztietan, hobakuntzak begi bistan dagoz: errepide sarean, zerbitzu sozialetan, naturaren zaintzan, zergen kudeaketan, ekonomiaren garapenean… ia sektore guztietan Europako gizarte aurretatuen artean gagoz, neurri handi baten gure autonomia finantzarioari esker.

Zeozer probatu bada urte azken urteotan, hurrengo hau da: gure buruaren jaube izateak, berau posiblea izan dan arloetan, onura ekonomikoa eta soziala ekarri dauala Euskal Herrira eta Bizkaira. Azken baten, autogobernua eta garapena batera datozela, hurretik, hurbiletik, gauzak hobeto ezagutzen eta kudeatzen diralako.

Edozelan be, ez gara etorri hona hitzaldi triunfalista hutsa egiten. Ospakizun bat egiten dogu, bai, baina gure erantzukizuna aurrera begira planteatzen da, eta erantzukizun hori gure sistema hobatzean datzala uste dogu, oraindiño aspektu askotan zer hobatzaerik badagoalako.

Si el día de hoy supone un breve alto en el camino para mirar, con perspectiva histórica, a la trayectoria de nuestras instituciones vizcainas, nuestro grupo no quiere perder la oportunidad de sacar a colación una vieja cuestión que está todavía pendiente, a falta de una solución satisfactoria, y que nos afecta al conjunto de las instituciones vascas. Me estoy refiriendo, naturalmente, a la necesaria revisión del sistema de organización institucional interna de esta parte de Euskal Herria que representa la Comunidad Autónoma.

Eusko Alkartasuna ha sido especialmente insistente, desde su nacimiento, en la defensa de un modelo distinto de organización interna, un aspecto éste en el que, al menos en cierta medida, otros partidos vienen a coincidir hoy, siendo buena prueba de ello la propia literalidad del Acuerdo en que se sustenta el actual Gobierno Tripartito de Gasteiz. Desgraciadamente, la situación de anormalidad política que vivimos en nuestro país y que inevitablemente afecta a la dinámica parlamentaria, parece estar impidiendo la consecución de consensos en materias tan transcendentales como la modificación de la Ley de Territorios Históricos o la aprobación del tan reclamado Régimen Local o Municipal Vasco.

Las razones que nos llevan a plantear la reforma del sistema son tanto ideológicas como funcionales y económicas.

Todos recordamos, incluso quienes éramos muy jóvenes entonces, el ambiente político que vivíamos los vascos en la década de los ochenta, en los primeros años del sistema autonómico. Fue una época caracterizada por el entusiasmo popular y por la identificación social con las nuevas instituciones, en especial con el Gobierno y el Parlamento Vascos, que aunque no tuvieran, desgraciadamente, jurisdicción sobre el conjunto del país, sí tenían y tienen, por voluntad política mayoritaria, y por definición jurídica incluso, una vocación nacional.

Hoy en día, hemos de reconocer que aquel entusiasmo general por la política ha dejado paso, al menos en amplios sectores sociales, a una alarmante indiferencia. Sin ánimo de forzar demasiado las cosas, entendemos que el nivel de abstención de las recientes Elecciones Europeas es buena prueba de ese fenómeno, que si bien es cierto que afecta a todas las sociedades de nuestro entorno, no por ello deja de ser motivo de enorme preocupación, especialmente en un pueblo que no ha logrado todavía el reconocimiento de su soberanía nacional y que se encuentra, en estos momentos, en pleno debate sobre la reforma de su marco político.

Evidentemente, son diversas las razones que nos han llevado a este punto: el acomodo a un nuevo tiempo de mayores libertades políticas, la rutina, una cierta burocratización del sistema, etc., pero también, y retomo la cuestión, la dispersión del liderazgo político en detrimento de las instituciones nacionales, consecuencia de un marco normativo que ha facilitado un cierto caos en la distribución competencial y una clara provincialización del país. Creo que todos recordaremos, y sirva esto como un mero ejemplo, la situación generada en la renegociación del Concierto Económico con el Gobierno Español, como consecuencia de las posiciones mantenidas por la Diputación de Araba.

A las razones ideológicas, decía antes, se suman otras de distinta naturaleza. Diferentes informes del propio Gobierno Vasco, algunos de los cuales datan de 1989, reconocen la existencia de diversas disfuncionalidades operativas en la Ley de Territorios Históricos, en sectores tan importantes como carreteras, servicios sociales, urbanismo, medio ambiente, estadística y, especialmente, en el planeamiento industrial y económico. No hay tiempo material para profundizar en el tema, pero baste apuntar que el solapamiento competencial y la duplicidad administrativa y burocrática son fenómenos que sólo pueden traer la confusión, la indeseable competencia entre instituciones, la debilidad del sistema en su conjunto y el despilfarro de los limitados recursos financieros con que cuentan las Administraciones Públicas.

Ez dogu inor aspertu gura gai honegaz, baina uste izan dogu eztabaidapen hau berpiztea danontzat onuragarria izango litxakeela, arazoak arazoak izateari eusten deutselako konpontzen diran arte. Laburpen modura, gure Taldetik postura argi bat egin gura dogu, momentu honetan, eskumen edo konpetentzia sistema barri baten alde, instituziño nazionalen berrindartzearen alde eta, baita, lehen erderaz ganetik aitatu dodan aspektu garrantzitsu baten, udalerrien estatusaren aldaketaren alde, sistemaren barrura instituziño horreek merezi daben duintasunagaz sartuz.

Amaitzeko, gure erakunde honen egoera aztertzerakoan, ezinbestekoa da erreferentzia bat egitea demokraziaren oinarrizko printzipioei eta giza-eskubideei. Badakigu, ondo jakin ganera, batzuk zuzenean sufritzen dabelako eta beste batzuk hurretik ikusten dogulako egunero, Batzar Nagusi honeen hainbat kide mehatxupean bizi dirala, euren bizitza normaltasunez egin ezinik, eta egoera hau gaur bere salatu gura dogu, ikuspuntu guztietatik onartezina dalako.

Beste alde batetik, aitatu behar da erakunde honetan indar politiko bat falta dala, ilegalizaziño antidemokratiko baten ondorioz, eta, beraz, bizkaitar askoren abotsa ez dagoala hemen ordezkatuta.

Biak dira aspektu larriak, biak ezbardinak, baina konpondu behar doguzanak, eta gure taldetik argi eta garbi esan nahi dogu ahal dogun guztia egingo dogula arazo hareek konpontzeko, horretan datzalako gure herriaren benetako duintasun politikoa.

Besterik ez, eskerrik asko.

Jatorria: Joserra Lopez-Larrinaga